TRASA
trudna
ŚREDNI CZAS
8 godzin

Dane hipsometryczne, wysokość n.p.m.

Opis trasy

Orońsko – Ruda Wielka – Jastrząb – Gąsawy Rządowe – Hucisko – Huta – Chlewiska – Skłoby – Rzuców – Koryciska – Łaziska – Orońsko

Podróż szlakiem zielonym można rozpocząć w Orońsku. Przy drodze nr 7 znajduje się parking samochodowy oraz wejście na teren parku należącego do Centrum Rzeźby Polskiej ze stałą ekspozycją wnętrz dworskich z czasów Brandta, czasowymi wystawami dzieł współczesnych w galeriach i w plenerze oraz Ośrodkiem Pracy Twórczej Rzeźbiarzy. Obiekty należały do majątku stworzonego przez Franciszka Ksawerego Christianiego (projektanta drogi z Warszawy przez Radom do Krakowa). Pod koniec XIX w. jego właścicielem stał się Józef Brandt (1841-1915) malarz-batalista. Z Orońska szlak zielony prowadzi wschód. Po 1,5 km skręca w prawo, przekracza dolinę rzeki Oronki. Za Helenowem wiedzie przez niewielki lasek, na którego skraju znajduje się cmentarz z czasów I wojny światowej z kamienną rotundą. Szlak przechodzi przez linię kolejową. W Rudzie Wielkiej spotyka się ze szlakiem czerwonym. W Wygwizdowie trasy rozdzielają się. Szlak zielony skręca w prawo, ponownie dociera do linii kolejowej. Przed Lipie-nicami rozdziela się ze szlakiem żółtym i skręca w prawo. Wzdłuż doliny rzecznej dociera do miejscowości Jastrząb. Znajduje się tu zalew, a na wyniesieniu zabytkowy kościół pw. Św. Jana Chrzciciela. Świątynia powstała w 1677r., ale część jej wyposażenia pochodzi z wcześniejszej budowli (m.in. kamienny portal w prezbiterium). W ołtarzu wisi obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XVI w. Z Jastrzębia szlak prowadzi na południe do Gąsaw Plebańskich i Rządowych, a stamtąd w Lasy Przysusko-Szydłowieckie. Przecina drogę nr 7 w pobliżu zajazdu. Prowadzi na północny-zachód leśnym duktem. Na skrzyżowaniu nad rzeczką Oleśnicą rozpoczyna się szlak czarny umożliwiający dotarcie do Ciechostowic. Szlak zielony prowadzi do Huciska (w pobliżu najwyższe wzniesienie województwa mazowieckiego – góra Altana 408 m n.p.m.) W Hucie skręca na północ do Chlewisk (pałac, zespół wielkiego pieca, zalew), gdzie spotyka się ze szlakiem czerwonym. Szlak zielony skręca w centrum w lewo i kieruje się do Woli Zagrodnej. Gruntową drogą dociera niemalże na szczyt Skłobskiej Góry, a następnie do pomnika na cześć zwycięskiej bitwy w 1863 r. To niebezpieczny i trudny do pokonania odcinek. W Skłobach szlak prowadzi w lewo na zachód. Przy leśniczówce skręca w drogę leśną na północny-wschód. (W czasie deszczu odcinek nie nadaje się do przebycia rowerem.) Dukt doprowadza do miejsca, gdzie w 1941 r. Niemcy zamordowali 27 mieszkańców wsi. Dalej wiedzie do Kochanowa. Spotyka tu czerwony szlak rowerowy. Z Kochanowa skręca na północ w drogę gruntową, a po osiągnięciu Woli Kuraszowej skręca na wschód do Rzucowa. W XII w. istniał w Rzucowie gródek obronny, którego pozostałości można oglądać w dolinie Jabłonicy. Osada wielokrotnie zmieniała właścicieli. W XVIII w., korzystając z okolicznych złóż żelaza, dostępu do drewna opałowego oraz wody z Jabłonicy i jej dopływów, zaczęło się tu rozwijać przetwórstwo żelaza. Powstał pierwszy wielki piec. W 1837 r., gdy miejscowość trafiła w ręce Wojciecha Krygiera, powstały walcownia blachy, drutarnia i pierwsza w Królestwie Polskim – gwoździarnia. Działały pierwsze w kraju piece pudlingowe, a także fabryka zapałek. W 2 poł. XIX w. był to trzeci co do wielkości ośrodek przemysłowy w regionie (po Bliżynie i Chlewiskach). W 1884 r. cały majątek rzucowski trafił w ręce Adama Mokiejewskiego (warszawskiego przedsiębiorcy). Z jego inicjatywy w 1905 r. wybudowano duży modrzewiowy dwór, który zachował się do dziś. Syn Adama – Witold założył stawy rybne, uruchomił tartak. Wybudował domy dla pracowników odlewni, a także pensjonat dla letników. W Ninkowie powstał dom dla zarządcy. Po rozpoczęciu wojny Witold został aresztowany za pomoc partyzantom. Zginął w obozie w Dachau. Majątek przeszedł na rzecz skarbu państwa. Dziś jest ponownie w rękach prywatnych. Z Rzucowa szlak prowadzi na północny-wschód, wzdłuż rzeki Jabłonicy. W Zawoni skręca w prawo, w Ostałowie w lewo, a w Korzycach ponownie w prawo i w lewo w drogę gruntową. Szlak przecina rzekę Szabasówkę i trafi a do Omięcina, gdzie skręca w prawo na wschód. W Zaborowiu skręca w lewo do Łazisk. W Łaziskach mieści się Dom Pomocy Społecznej. Obok w zabytkowym parku zachował się pałac wraz zabudowaniami folwarcznymi (spichlerz, stajnia, stodoły, obory). Majątek należał w XIX w. do rodziny Kunickich, uległ dewastacji w czasach, gdy przejął go PGR. Z Łazisk droga prowadzi prosto do Orońska.

pasek

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Masz pytania, chciałeś zaproponować nową trasę, pisz do nas lub dzwoń pod numer 600 990 181. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i sugestie.

Dziękujemy za wysłanie zgłoszenia,
skontaktujemy się z tobą w możliwie najkrótszym czasie.